004.jpg

У Сумах забезпечено здобуття дошкільної освіти 1160 дітей із особливими освітніми потребами.

У місті, у відповідності до потреб батьків, враховуючи фактичний стан здоров’я дітей, працює спеціальний ЗДО для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату (СДНЗ № 20, 10 груп), спеціальна початкова школа для слабозорих дітей (СПШ № 31, шість груп), спеціальний НВК для дітей із складними порушеннями розвитку (НВК № 34, дев’ять груп), 60 груп для дітей з порушеннями мови, дві групи для слабочуючих дітей (ДНЗ № 21), три групи для дітей із затримкою психічного розвитку (ДНЗ №№ 12, 25).

У дев’яти закладах дошкільної освіти (ЗДО №№ 8, 12, 16, 19, 22, 36, 40, НВК №№ 9, 16) відкрито 13 інклюзивних груп, в яких виховується 27 дітей з особливими освітніми потребами. Із них: троє дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, 13 дітей із затримкою психічного розвитку, вісім дітей із складними порушеннями (аутичний спектр), дві дитини з порушеннями інтелектуального розвитку, дитина з порушеннями слуху. Мережа інклюзивних груп зростає з кожним роком: 2018 рік – чотири групи, 2019 рік – дев’ять груп, 2020 рік – 13 груп.

З метою забезпечення особистісно орієнтованого спрямування освітнього процесу, адаптування навчальних матеріалів з урахуванням особливостей освітньо-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах у штатні розписи закладів дошкільної освіти введено 13 посад асистента вихователя, вони мають вищу педагогічну освіту.
За рекомендацією інклюзивно-ресурсного центру, заявою батьків, у ДНЗ №№ 8, 19 забезпечено доступ до освітнього процесу асистента дитини, які мають документи про проходження медичного огляду та допуск до роботи.

З метою формування ефективного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної освіти №№ 8, 22, 36, 40, НВК № 16 створенні ресурсні кімнати, адже інклюзивне освітнє середовище – це середовище, де всі діти незалежно від своїх освітніх потреб здатні навчатися ефективніше, підвищувати свою соціальну компетентність, вдосконалювати комунікативні навички, а також відчувати себе частиною спільноти.

Для забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень дітей з особливими освітніми потребами у НВК № 9 облаштований пандус, у НВК №16 є пандус, на сходах встановлені поручні, функціонує перший в Сумській області ліфт для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату.

На виконання Постанови Кабінетів Міністрів України від 14 лютого 2017 року № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами» (із змінами) закладами освіти (ЗДО №№ 8, 12, 16, 19, 22, 36, 40, НВК №№ 9, 16) за 2020 навчальний рік використано субвенції з державного бюджету на оплату проведених психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять 47509 грн.; на придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку, обладнання, дидактичного матеріалу та особливих наочних засобів – 61 018 грн.

Всі спеціальні засоби були придбані у відповідності до Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку осіб з, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах (групах) закладів освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 23 квітня 2018 року № 414 (із змінами).

До проведення корекційно-розвиткових занять з дітьми інклюзивних груп залучені фахівці з відповідною вищою фаховою освітою: вчителі-логопеди, вчителі-дефектологи, вчителі-реабілітологи, практичні психологи, вчителі з корекційної освіти, які надають послуги з корекції розвитку, корекції мовлення, логоритміки, лікувальної фізкультури.